Hielprik – Gehoorscreening

Hielprik

In het kraambed krijgt jullie kindje tussen de vijfde en de zevende dag de hielprik, waarbij bloed wordt afgenomen uit de hiel. Het laboratorium onderzoekt het bloed op een aantal ernstige, zeldzame aangeboren ziekten. Deze ziekten zijn meestal niet te genezen, maar wel te behandelen. Bijvoorbeeld met medicijnen of een dieet. Als een ziekte snel na de geboorte wordt ontdekt, kan de behandeling ook snel beginnen. Dit kan ernstige schade aan de lichamelijke en verstandelijke ontwikkeling van je kindje voorkomen.

Deze bloedafname wordt tijdens een huisbezoek gedaan door een verpleegkundige van Jeugdgezondheidszorg (JGZ), dat verbonden is aan het consultatiebureau. Wanneer je na vijf weken géén bericht hebt ontvangen is de uitslag goed.

Aan de hielprik zijn geen kosten verbonden en deelname is niet verplicht. Om meer te weten over de ziektes waarop gescreend wordt verwijzen we graag naar deze website.

Gehoorscreening

Gelijktijdig met de afname van de hielprik wordt het gehoor van de pasgeborene gescreend door een verpleegkundige van jeugdgezondheidszorgGoed gehoor is belangrijk voor de ontwikkeling van de taal en spraak van de baby. Door een tijdige opsporing van afwijkingen aan het gehoor kan een eventuele behandeling tijdig starten. De screening is kosteloos. Deelname is niet verplicht.

Bij gehoorscreening wordt er een zacht dopje in het oor van de baby geplaatst. Met een meetapparaat wordt het gehoor van de baby gemeten. Het is pijnloos en meestal merkt je kind er helemaal niks van. De uitslag van deze screening is meteen bekend. Kijk voor meer informatie over gehoorscreening op de website van het RIVM.

Woon je in België? Dan voert de verloskundige van Ortus de hielprik uit, waarna het bloed wordt verstuurd naar een Belgisch laboratorium. De gehoorscreening wordt op een ander moment uitgevoerd door Kind en gezin. Neem tijdig contact op met Kind en Gezin om een afspraak in te plannen.

Neem contact met ons op!

info@verloskundigeortus.nl

Burgemeester van Houdtplein 22c, 5531 GN Bladel