Pijnbestrijding

Bevallen doet pijn, maar elke bevalling is anders en iedereen gaat daar anders mee om. Er zijn allerlei manieren om de pijn te verzachten; met en zonder medicijnen, thuis en in het ziekenhuis.

De weeën worden naarmate de bevalling vordert krachtiger en pijnlijker. Het verschilt per vrouw waar zij pijn heeft (buik, rug of benen). Ook wordt baringspijn verschillend ervaren. Tijdens de bevalling maakt je lichaam zelf pijnstillers aan, de zogenaamde endorfinen. Door het vrijkomen van deze pijnonderdrukkende stoffen kan een roesachtige toestand ontstaan. Dit zorgt ervoor dat het lichaam goed kan ontspannen tijdens de krachtige weeën, waardoor deze beter hun werk kunnen doen. Hierdoor is de pijn beter te verdragen dan wanneer je heel verkrampt en angstig bent. Verkramping en angst zorgen tijdens een bevalling voor de aanmaak van adrenaline, de grootste tegenhanger van het weeënstimulerend hormoon oxytocine. Dit hormoon kan dus niet goed werken als je heel angstig of verkrampt bent. Daardoor zullen de weeën niet goed doorzetten. Als je voorafgaand aan de bevalling merkt dat je bang bent, is het goed dit tijdig aan te geven. Wij proberen jouw angst weg te nemen door informatie te geven en je gerust te stellen. Het volgen van een zwangerschapscursus is een goed idee om je meer vertrouwen te geven tijdens de bevalling.

Mocht medicamenteuze pijnbestrijding nodig zijn dan wordt je tijdens de bevalling altijd overgedragen aan de gynaecoloog in het ziekenhuis. Er zijn verschillende mogelijkheden op het gebied van pijnstilling en er zal in overleg met de arts besloten worden wat het beste bij jouw situatie op dat moment past: zoals een ruggenprik, infuuspompje of injectie. Natuurlijk kun je hier zelf ook een voorkeur in uitspreken. De arts zal kijken of aan het verzoek voldaan kan worden.

Voorafgaand aan de toediening van pijnstillende medicatie wordt altijd de conditie van je kindje gecontroleerd met een hartfilmpje. Omdat elke vorm van medicatie ook bij de baby terecht komt, is het van belang dat het kindje zich lekker voelt in je buik.

Lees hier meer informatie over pijnbestrijding thuis en in het ziekenhuis. Deze informatie krijg je ook van ons rond de 30 weken.

Neem contact met ons op!

info@verloskundigeortus.nl

Burgemeester van Houdtplein 22c, 5531 GN Bladel