pijnbestrijding

Pijnbestrijding

Bevallen doet pijn. Maar elke bevalling is anders. En de ene vrouw kan makkelijker met de pijn omgaan dan de ander. Er zijn allerlei manieren om de pijn te verzachten. Met en zonder medicijnen. Thuis en in het ziekenhuis.

De weeën worden naarmate de bevalling vordert krachtiger en pijnlijker. Het verschilt per vrouw waar zij pijn heeft (buik, rug of benen) en ook er ervaren vrouwen baringspijn verschillend. Tijdens de bevalling maakt je lichaam zelf pijnstillers aan, de zogenaamde endorfinen. Een roesachtige toestand kan ontstaan door het vrijkomen van deze pijnonderdrukkende stoffen. Dit zorgt ervoor dat het lichaam goed kan ontspannen tijdens de krachtige weeën, waardoor deze beter hun werk kunnen doen. Hierdoor is de pijn beter te verdragen dan wanneer je heel verkrampt en angstig bent. Verkramping en angst zorgen tijdens een bevalling voor de aanmaak van adrenaline, welke de grootste tegenhanger van het weeënstimulerend hormoon is, namelijk oxytocine. Dit hormoon kan dus niet goed werken als je heel angstig of verkrampt bent, waardoor de weeën niet goed zullen doorzetten. Als je voorafgaand aan de bevalling merkt dat je bang bent, is het goed dit tijdig aan te geven. Wij kunnen kijken of we een deel van de angst kunnen wegnemen d.m.v. informatie. Het volgen van een zwangerschapscursus is een goed idee om je meer vertrouwen te geven in het baringsproces.

Mocht medicamenteuze pijnbestrijding nodig zijn, dan wordt je tijdens de bevalling altijd overgedragen aan de gynaecoloog in het ziekenhuis. Er zijn verschillende mogelijkheden op het gebied van pijnstilling en er zal in overleg met de arts besloten worden wat het beste bij jouw situatie op dat moment past. Natuurlijk kun je hier zelf ook een voorkeur in uitspreken. De arts zal kijken of aan het verzoek voldaan kan worden.

Voorafgaand aan de toediening van pijnstillende medicatie, wordt altijd de conditie van je kindje gecontroleerd d.m.v. een hartfilmpje. Omdat elke vorm van medicatie ook bij de baby terecht komt, is het van belang dat het kindje zich lekker voelt in je buik.

In de met ons samenwerkende ziekenhuizen heb je de volgende mogelijkheden:

• ruggenprik ('epiduraal')
  • infuuspompje met remifentanil
  • injectie met pethidine

Lees www.deverloskundige.nl/pijnbestrijding als je meer informatie wilt over pijnbestrijding thuis en in het ziekenhuis. Deze krijg je ook van ons rond de 30e week.

Zie ook de folder hoe ga je om met pijn