Zwangerschapsklachten

Iedere vrouw ervaart een zwangerschap op haar eigen manier. Het voorkomen van klachten is daarom bij iedere vrouw anders. Hieronder bespreken we een aantal veelvoorkomende klachten en geven we tips.

Aambeien

Aambeien zijn spataders van de anus. Zwangerschapshormonen hebben een verslappende werking op de vaatwand van de aders in en nabij de anus. Samen met de toenemende druk van de baarmoeder op de bloedvaten kunnen hierdoor aambeien ontstaan. Obstipatieklachten kunnen de klacht verergeren. Probeer daarom voldoende water (minimaal 2 liter per dag) te drinken en probeer vezelrijk te eten. Om pijnklachten te verminderen kun je zalf gebruiken. Na de kraamtijd worden de aambeien vaak kleiner en meestal verdwijnen ze weer helemaal.

Bandenpijn

Bandenpijn is een stekende pijn die je meestal voelt in je liezen en de zijkant van je buik. Banden houden de baarmoeder op zijn plaats, maar door de groei van de baarmoeder kunnen ze opgerekt worden, waardoor pijn veroorzaakt wordt.
Deze pijn heeft geen gevolgen voor jou of je kind. Meestal is deze klacht van tijdelijke aard. Wij adviseren om rustig aan doen en niet te zwaar te tillen.

Bekkenklachten

Door verweking van de bekkengewrichten en onder invloed van hormonen kunnen bekkenklachten ontstaan. Verweking is een normaal verschijnsel om ruimte te maken voor het kind tijdens de bevalling. Bij bekkenpijn is de beweeglijkheid van de bekkengewrichten te groot geworden, waardoor de spieren en banden rond het bekken overbelast raken. Als gevolg hiervan kunnen de meest eenvoudige bewegingen felle pijn veroorzaken bij onder andere lopen, draaien, staan en zitten. Bij deze klachten verwijzen we je door naar de fysio- ,cesar-, of manueeltherapeut.

Brandend maagzuur

Door het zwangerschapshormoon progesteron verslapt de spier tussen de slokdarm en de maag, waardoor maagzuur gemakkelijk in de slokdarm terecht kan komen.
Je kunt hier het volgende tegen doen:

• Drink wat melk of eet wat vanillevla;
  • Houd er rekening mee dat sommige dranken of voeding zoals koffie, vruchtensappen en vet of pittig eten de klachten kunnen verergeren;
  • Zet het hoofdeinde van je bed wat hoger en buig door je knieën in plaats van bukken;
  • Helpt dit niet dan kan je maagzuurremmers bij de apotheek halen. Deze middelen zijn zonder recept verkrijgbaar. Vraag ernaar tijdens het spreekuur.

Duizeligheid bij rugligging

Het kan zijn dat je, als je op je rug ligt, duizelig wordt en het gevoel krijgt flauw te vallen. Dit wordt veroorzaakt doordat de baarmoeder op de onderste holle ader drukt. Dit is niet gevaarlijk voor het kind. Als je op je zij draait gaan de klachten over.

Harde buiken

Harde buiken ontstaan door het aanspannen van de spieren van de baarmoeder. Dit gebeurt vaak bij inspanning en verdwijnt wanneer je weer ontspant. Af en toe een harde buik kan geen kwaad. Als je dit vaak hebt, betekent dit dat je wat rustiger aan moet doen. Wordt het pijnlijk en komen ze in een regelmaat terug, neem dan contact met ons op.

Hoofdpijn

In de zwangerschap kan je meer last hebben van hoofdpijn dan normaal. Een duidelijke oorzaak is hier niet voor te geven. Je mag paracetamol nemen tegen de pijn, maximaal 6 per dag. Vertel wel aan ons dat je dit gebruikt. Soms nemen hoofdpijnklachten af bij het gebruik van een multivitaminen.

Misselijkheid en braken

Een eerste verschijnsel dat vaak voorkomt in de eerste 4 maanden van de zwangerschap is (ochtend)misselijkheid. Dit komt doordat, in de eerste 4 maanden van de zwangerschap, je lichaam het hormoon HCG aanmaakt. Bij de meeste vrouwen zijn deze klachten over rond de 16e week van de zwangerschap. Probeer je eten en drinken in kleine beetjes over de dag te verdelen. Ook is het raadzaam om een cracker of beschuit te eten voordat je opstaat.

Soms gaat het braken over in overmatig braken. Hiervan is sprake als je helemaal geen voeding of vocht binnen kan houden, je bijna niet meer plast en je gewicht afneemt. Neem dan contact met ons op. Soms is een ziekenhuisopname nodig en wordt een infuus gegeven om uitdroging tegen te gaan.

Rugpijn

Tijdens de zwangerschap veranderen je gewicht en houding en worden je gewrichten meer beweeglijk. Dat kan soms rugpijn veroorzaken. Een goede houding kan de klachten verminderen. Zorg dat je bij het tillen of bukken goed door de knieën buigt en geef je onderrug voldoende steun bij het zitten. Draai als je uit bed komt eerst op je zij en druk jezelf daarna zijwaarts ophoog.

Vaak plassen

Er komt meer druk op je blaas doordat je baarmoeder groeit. Hierdoor moet je vaker plassen. Je hebt in de zwangerschap ook een verhoogde kans op een blaasontsteking. Klachten, passend bij een blaasontsteking, zijn: buikpijn, harde buiken, een branderig gevoel bij het plassen en heel vaak kleine beetjes plassen. Je hoeft niet altijd alle verschijnselen te hebben. Breng urine naar de huisarts als je twijfelt. Als blijkt dat je een blaasontsteking hebt, krijg je medicijnen voorgeschreven.
Tip: drink voldoende water (minimaal 2 liter per dag) en drink eventueel cranberrysap om de kans op een blaasontsteking te verkleinen.

Vaginale afscheiding

In de zwangerschap neemt de vaginale afscheiding toe doordat de doorbloeding van je vagina toeneemt. Heb je jeuk, een branderig gevoel, of is de afscheiding anders dan wit-gelig van kleur, dan is er vaak sprake van een (schimmel)infectie. Neem contact met ons op. Zo nodig verwijzen wij je naar de huisarts voor medicijnen. Deze schimmelinfecties komen regelmatig voor bij zwangere vrouwen maar vormen geen gevaar voor de zwangerschap of voor je kind. Een vaginale schimmelinfectie ten tijde van de bevalling kan wel spruw veroorzaken bij je kind. Het is dus van belang dat een schimmelinfectie behandeld wordt.

Vermoeidheid

Hormonale veranderingen (HCGhormoon) veroorzaken vermoeidheidsklachten. De meeste vrouwen hebben hier in de eerste 4 maanden van de zwangerschap en de laatste weken voor de bevalling het meeste last van. De groei en ontwikkeling van de baby kost je lichaam veel energie. Het beste is hier aan toe te geven en meer rust te nemen als dat mogelijk is.

Als er sprake is van extreme vermoeidheid kunnen we het ijzergehalte in je bloed testen en je eventueel ijzertabletten voorschrijven. Bij deze klachten kun je dit aangeven op het spreekuur, of bel even om een afspraak te maken.

Verstopping

In de zwangerschap heb je een tragere darmwerking. De ontlasting is dan vaak harder. Het is goed om bij deze klachten vezelrijk te eten (rauwkost, volkoren producten, fruit), voldoende water te drinken (minimaal 2 liter per dag) en voldoende te bewegen. IJzerpreparaten slikken kan soms de klachten verergeren; Roosvicee Laxo of gebroken lijnzaad kunnen juist verlichting geven.

Vocht vasthouden

In de zwangerschap kan je lichaam meer vocht vasthouden in voeten, enkels en handen. Dit wordt erger bij warmte en als je weinig beweegt. Zorg daarom dat je voldoende beweegt, leg je benen hoger dan je knieën als je zit of ligt en blijf veel water drinken. Houd je extreem veel vocht vast en plas je bijna niet, bel ons dan.

Zwangerschapsjeuk

Van zwangerschapsjeuk is geen oorzaak bekend. Luchtige kleding en mentholpoeder kunnen de jeuk verzachten. Ook het nemen van wisseldouches (begin en eindig met koud water) kan helpen. Meld het ons als je last van jeuk hebt, want jeuk is niet altijd onschuldig.

Neem contact met ons op!

info@verloskundigeortus.nl

Burgemeester van Houdtplein 22c, 5531 GN Bladel